''Golem'' featured in the ''Substance'' group exhibition, Maison de la Culture Frontenac, Dec 4th 2013-Jan 19th 2014 / ''Golem'' dans l'exposition de groupe ''Substance'', Maison de la Culture Frontenac, 4 déc 2013-19 jan 2014

From left to right (starting from the corner of the room): Golem (mobile), Golem and Golem (variations), 2011-2012/De gauche à droite (débutant du coin de la salle): Golem (mobile)Golem and Golem (variations), 2010-2012.










                                                                                                                                                                                                  
Here is documentation of three works selected from the ''Golem'' series that were featured in the ''Substance'' group exhibition that was showing at the Maison de la Culture Frontenac from Dec 4th 2013-Jan 19th 2014. 

Here is the English Press release:

Substance presents a range of works from members of the Concordia Print Media Department. Some of the proposed works question what it is to be in a world where digitization is causing materiality to evaporate. Others explore different manifestations of existence; substance is taken over by information and this is slowly becoming the new objective lens through which we view the world. Finally, other works are the results of the analysis of human intellect reacting to this shift towards abstraction. The exhibition features works by Jacinthe Derasp, Natalie Draz, JVLYN, Naila Marei, Célia Marquis, Sabina Rak, Marco Royal Nicodemo, Anthony Sauvé, Raphaël Smith, Matthew Thomson, Patrick Visentin et Nico Williams.


There was a brief write-up of the show in the Montreal Gazette:
http://www.montrealgazette.com/entertainment/Molinari+masses/9284282/story.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voici la documentation des trois oeuvres selectionnées du corpus ''Golem'' qui ont été exposées dans l'exposition de groupe ''Substance'', qui a eu lieu du 4 décembre 2013-19 janiver 2014 à la Maison de la Culture Frontenac.


Voici le dossier de presse pour l'exposition:

La maison de la culture Frontenac présente Substance, une exposition collective de membres du département d’estampe de l’Université Concordia. 

À la genèse du projet, il y a un constat : que les objets matériels sont de plus en plus remplacés par de l’information, que ce soit l’argent papier disparaissant au profit des transactions par débit ou le livre de papier devenu livre électronique. Viennent ensuite plusieurs questions.
    
Quel est le rapport de l’Homme à un monde où les objets sont devenus concepts? 

A-t-il la même préhension sur ce monde où le tangible se dissipe?

Quels sont les processus qui ont mené à une telle perte de substance?

L’estampe n’est pas étrangère à ce processus. Même l’imprimerie, dont le rôle a été crucial dans la distribution massive de l’information, est touchée par le phénomène. Les caractères mobiles de plomb de Gutemberg ont évolués pour devenir de nos jours des matrices d’impressions complètement digitales.

Comment l’estampe peut-elle se définir face à un tel changement de paradigme?

Ces questions ont mené à Substance où douze artistes tentent d’y réfléchir. 

Natalie Draz reconstruit son corps à l’aide de moyens photographiques et le confronte avec une ville de Montréal synthétique pour cartographier son rapport au monde qui l’entoure. Avec des fragments de corps numérisés, Jacinthe Derasp crée des espaces fabuleux où se mêlent abstraction et intimité alors que les contours identitaires sont estompés. Artiste queer trans-femme, JVLYN crée des univers narratifs fantastiques où s’affrontent des personnages archétypes des identités transgenres et celles du sud des États-Unis. Naila Marei présente un triptyque autoportrait où s’affrontent les influences et les identités canoniques des cultures de laquelle elle est issue. Célia Marquis s’inspire des multitudes de photos de familles où sont documentés des évènements anodins pour créer un univers foisonnant d’informations où le spectateur est laissé à lui-même pour en recréer la structure. Sabina Rak décompose les personnes en un langage de codes et de symboles pour pouvoir en faire un portrait n’utilisant que de l’information. Marco Royal Nicodemo voit en l’Histoire une trace du rapport qu’entretient l’Homme avec le paysage, trace qu’il décompose, analyse et recombine pour donner naissance aux monuments d’une Histoire nouvelle. Les œuvres d’Anthony Sauvé sont des installations qui n’existent que dans un univers informatique et par lesquelles l’artiste tente de comprendre l’unité des structures imaginaires. Raphaël Smith s’intéresse à l’acte de nommer les choses pour se les approprier, les transformer en information pure et ainsi souligner les limites de ce processus. Matthew Thomson présente une œuvre tridimensionnelle créée de façon digitale dans laquelle le hasard et les ratés du processus informatique sont déterminants, donnant un sens nouveau à l’œuvre. Patrick Visentin crée de toutes pièces de nouvelles formes de vie digitales et s’intéresse à leur évolution, complètement coupée du monde matériel. Nico Williams jette un regard ironique sur les avancées techniques et les processus de l’art au fur et à mesure de leur avancée dans le 21ième siècle.

Il y a eu une mention de l'exposition dans la Gazette de Montréal:
http://www.montrealgazette.com/entertainment/Molinari+masses/9284282/story.html



Photos of the work/Photos du travail:



View of Golem and Golem (variations) in large display case; mixed media assemblage (left) and 7 3D-printed sculptures (right), 2010-2012.



View of  Golem and Golem (variations) 

in large display case; mixed media assemblage

(left) and 7 3D-printed sculptures (right); 

2010-2012.
Golem: this character, assembled from found objects from the cityscape, was subsequently scanned in 3D and modified in multiple ways to produce a series of variations of form; 2010-2011.


Golem (mobile) is a hanging mobile bookwork that slowly turns with the help of a motor; it was lit so as to produce two moving projections on the wall; 2012.


You can view a short video of the mobile here: http://instagram.com/p/jSSMYknaEf/


Here is my statement for the Golem work:


Golem: an animated anthropomorphic being, created entirely from inanimate matter to serve its creator.

Golem is an extension of a previous work, in which an existing piece of artwork -primarily composed of found objects- was transformed into a new one. I produced a video documenting the improvisation of taking apart and reconstructing the piece.
By recycling the work, I wanted to expose the creative process and generate new themes through this act. The work would function as a vehicle for communicating ideas, relinquishing the preciousness of the original to make it more malleable and mutable.
Golem (Variations) was another instance of performative interplay between creator and created, causing mutations in both the form and the content of the original work. I used a 3D scanner to make a digital representation of the golem-like sculpture from the video. The object was too complex for the scanner to accurately translate into virtual form. Rather than use the technology for reproductive purposes, it became a playful method for generating variations in form, based on chance and the limitations of the medium itself. Both the marks of the technology and the marks of my decision-making were left on the digital meshes, eroding and mutating the digital files. The act of reformulating the scanned sculpture- which was already a by-product of having transformed a previous work - would allow the original to gain, once again, new identities and manifestations through the mediums of 3D scanning and printing.
Golem (mobile) presents screenshots that were taken during the process of working on the 3D scan of Golem. The virtual meshes show particular views of the object-to-be and different types of errors. Printed as a strip on a transparent film, the images were folded and assembled to produce a sculptural book-work resembling a mobile. The book displays the visual language of the programs used, the inherent 3D Cartesian coordinate system and the complex meshes, which are dense collections of data. As light interacts with the mobile, a projection is created, highlighting the intangible nature of the work undergone. Recalling the elusive digital world where many impossible transformations can take place, Golem (mobile) marks a relationship between what is physically manifested and what is completely abstract. They are united under the guise of a system that animates the content of the work.

View of Golem (variations), from left to right: Golem (corrosion), Golem (erosion), Golem (crystallization), Golem (rarefaction), Golem (fusion), Golem (maturation) and Golem (fermentation); 7 3D-printed sculptures, stainless steel, plexiglass; 2011-2012.

Another view of Golem (variations); 7 3D-printed sculptures, stainless steel, plexiglass; 2011-12.

View of Golem (maturation), 3D-printed sculpture, 2012.


View of Golem (crystallization),
 3D-printed sculpture, 2011.
View of Golem (fermentation),
3D-printed sculpture, 2011.


Golem (corrosion), 3D-printed sculpture, 2011.


       
Golem (erosion) and Golem (crystalization)3D-printed sculptures, 2011. 

                                         

Center: Golem (maturation), left: Golem (erosion), right: Golem







Comments